09 فروردین 1403 | ١٨ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202363

03 تیر 1401 20:03

بازدید: 347

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

دبیر مجمع مطالبه‌گران مردمی گلستان مطرح کرد؛

دبیر مجمع مطالبه‌گران مردمی استان گلستان؛ دعوت رئیس جمهور چین از آیت‌الله رئیسی در اجلاس سران بریکس را فرصت خوبی برای توسعه تجاری ایران و بی‌اثر کردن حدا‌کثری تحریم‌ها برشمرد.

به گزارش رادکانا به نقل از گلستان ما ؛ سید محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما پیرامون اهمیت ایران در مناسبات جهانی و دعوت رسمی رئیس جمهور چین از آیت الله رئیسی برای شرکت در اجلاس سران بریکس اظهار کرد: بریکس؛ گروهی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور هستند که برای توسعه همکاری تجاری و راهبردهای اقتصادی بایکدیگر مراودات مربوطه را دارند. دعوت از ریاست جمهوری اسلامی ایران؛ چندین محور قابل بررسی و قابل اتکا دارد.

وی اولین علت این دعوت را مبحث ژئوپلیتیک و موقعیت حساس ایران در منطقه و درجهان ارزیابی کرد و افزود: ایران شاه‌ راه‌های مهم اقتصادی دنیا همچون خلیج فارس و منابع غنی و جاده معروف ابریشم را در اختیار دارد.

* ایجاد شرکای راهبردی می‌تواند مسیر جدیدی را بر روی ایران باز کند

دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان بیان کرد: این دعوت می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه تجاری ایران و بی‌اثر کردن حدا‌کثری تحریم‌ها باشد. گرچه از لحاظ اقتصادی درسطح اثرگذار دنیا قرار نداریم و دچار مشکلات شدید اقتصادی هستیم، اما با رویکردهای متنوع و تغییر موازنه مراودات سیاسی؛ می‌توانیم اوضاع اقتصادی را از منظرهای تولید، صادرات و معاملات ارزی توسعه ببخشیم.

حسینی با اشاره به اینکه دومین علت را می‌توان تمایل چین به ایجاد شریک راهبردی سیاسی دانست، تصریح کرد: در دنیای سیاست؛ کشورها برای پیشرفت و حفظ اهداف و رسیدن به دستاوردها، نیازبه شرکای راهبردی و متحدین راهبردی دارند. از آنجایی که غرب و کشورهای غربی، سالها بدعهدی و بدحسابی را ثابت کرده‌اند؛ قطعا نگاه به شرق و ایجاد شرکای راهبردی می‌تواند مسیر جدیدی را برروی ایران باز کند.

وی بیان کرد: این دعوت ضمن داشتن یک فرصت عالی برای ایران و ایجاد ارتباط عمیق با شرق-نه شرق‌گرایی- یک پیام آشکار به غرب و به‌ویژه آمریکا می‌باشد که موازنه قدرت اقتصادی دارد تغییر می‌کند. سال‌های گذشته و باوجود دولت ‌غرب‌گرای اخیر، متاسفانه ایران نتوانست به راهبرد سیاسی اقتصادی موثری دردنیا دست‌یابد. نه تنها راهبرد فراقاره‌ای، بلکه شرکای منطقه‌ای خودراهم به‌ حد نامطلوبی ازدست داد.

* بریکس فرصتی برای توافق بر سر یک ارز مشترک و حذف دلار از معادلات

دبیر مجمع مطالبه‌گران مردمی  استان گلستان افزود: دعوت به نشست بریکس برای ایران می‌تواند علاوه بر مزایای اقتصادی و تجاری، مزایای سیاسی استراتژیک نیز به‌همراه داشته باشد.

حسینی؛ توافق بر سر یک ارز مشترک و حذف دلار از معادلات، ایجاد کریدور های مشترک دریایی زمینی بامحوریت ایران برمبنای موقعیت فوق‌العاده ژئوپلیتیکی ایران، تجارت محصولات ایران و دور زدن تحریم‌ها، نگاه فراقاره‌ای و توسعه عمق راهبردی ایران در قاره آفریقا را از جمله این مزیت‌ها برشمرد.

وی توضیح داد: گرچه ایران به‌عنوان یک قدرت اقتصادی شناخته نمی‌شود و آن‌ هم به‌دلیل عملکرد غلط دولتمردان درسیاست‌گذاری هاست؛ ولی با ورود به پیمان‌های سیاسی تجاری و راهبردی‌سازی ها، قطعا می‌توان به موقعیت خوبی دست‌یافت.

* بمب عظیم اقتصادی علیه اقتصاد نئولیبرالی

دبیر مجمع مطالبه‌گران مردمی  استان گلستان همچنین حضور ایران در این نشست را پیام آشکار موقعیت راهبردی تجاری دنیا عنوان کرد و گفت: منطقه خلیج‌فارس، دریای‌خزر، اتصال به قاره آسیا-اروپا و آفریقا، توانمندی ایجاد کریدور های زمینی دریایی بین 3قاره‌؛ بمب عظیم اقتصادی علیه اقتصاد نئولیبرالی است.

حسینی تاکید کرد: همه موارد بیان شده، همت و نگاه دولت کنونی را به ایجاد شرکای راهبردی می‌طلبد. داشتن شرکای راهبردی، به معنای شرق‌گرا شدن یا زیرسلطه رفتن نیست. بلکه می‌توان در کمال حفظ منافع و استقلال؛ به داشتن متحدین راهبردی در حیطه‌های مختلف پرداخت.

وی با اشاره به اینکه قطعا رویکرد مذاکرات برجامی، تجارت با غرب؛ رویکرد ناکارآمدی است که چندین سال  آشکار شده است، گفت: حال فرصت خوبی است که به بازار عظیم تجاری شرق آسیا و آفریقا، سلام تازه و پایداری کنیم.

انتهای پیام/


نظرات