01 اردیبهشت 1403 | ١١ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202774

25 مرداد 1401 10:39

بازدید: 656

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یادداشتی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

جناب آقای وزیر توقع جامعه نخبگانی از خبرنگاران آن است که پیام‌رسان امید و نشاط و حلقه اتصال بین واقعیت‌های موجود تا وضعیت مطلوب جامعه انقلابی باشند! اما جامعه ای که نگران وضعیت خود هست آیا می تواند اثر گذار باشد؟

به گزارش رادکانا؛ علی منصوری رضی در یادداشتی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: هرساله در سالروز شهادت، شهید صارمی به منظور قدردانی از خبرنگاران وخانواده بزرگ رسانه همایش ها وجلساتی در سراسر کشور برگزار میشود که شایسته  قدردانی و تشکر است اما پرداختن به نقش راهبردی پیام شهید صارمی و سایر شهدای رسانه می‌تواند اثرگذاری بیشتری در حیطه رسالت رسانه‌ها باشد.

شهید صارمی توانست با شهادتش؛ چهره تفکر ارتجاعی وابسته به سیاست گذاران غربی و امریکا جنایت پیشه را افشاء کند در حقیقت دشمن شناسی و افشاء چهره دشمن اولین گام رسالت رسانه ای است، به فرموده مقام معظم رهبری: باید دشمن را شناخت، شیوه و سمت‌وسوی کار دشمن را دانست و بهنگام، بوقت با هر وسیله‌ای که در اختیار من و شما هست، در مقابل او باید ایستاد.

خبرنگاران خالصانه و شجاعانه در صحنه نبرد دوشادوش رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس، منعکس کننده  چهره مظلومانه شهداء و جانبازان شیمیایی نقش آفرینی داشتند، شهادت ۲۴۴ شهیدخبرنگار سند اثبات حقانیت این قشر زحمتکش و با اخلاص بوده وهست.

باید صادقانه اذعان داشت با توجه به هجمه بی امان ناتوی فرهنگی رسالت بزرگتری بر دوش رسانه ها است. ثالثا ایفای نقش خبرنگاران جبهه ی مقاومت و امانت گرانسنگ و مسئولانه آنان و اثربخشی  شهادت آنها؛ تابلوی زیبایی را در برابر دیدگانمان به نمایش گذاشته است.

شهادت خانم شیرین ابوعاقله وبیش از ۵۰ خبرنگار به دست اسرائیل کودک کش ،و یا کشته شدن جمال خاشقجی  خبرنگار سعودی توسط عمال سعودی در ترکیه ومرگ مشکوک سرنا شیم خبرنگار آمریکایی لبنانی‌تبار  29 ساله و سکوت مرگبار رسانه های غربی وبنگاه های خبری صهیونیستی عربی، نشان از بزرگی وعظمت کار خبر وخبرنگارانی دارد.

رابعا مصادف شدن  روز گرامیداشت منزلت خبرنگاران با روز شهادت حضرت امام حسین(ع) ، پیام آور کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در مصاف با دشمنان انقلاب اسلامی،برای هرخبرنگار مسئول است.

تبعیت از سیره سالار شهیدان، وپیام آوران کربلا ی حسینی در مسیر مبارزه با ظالم ومطالبه گری از حق مظلوم ،جزء رسالت سترگ خبرنگاری است.البته این بدان معنا نیست که مشکلات جامعه خبرنگاران  در این روز نباید مطرح شود.

متاسفانه پس ازگذشت  ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی جامعه رسانه با مشکلات عدیده ای مواجه است. نگاه سیاسی بر جامعه خبری در دولت های گذشته، از یک سو و فقدان یک نظام نامه قانونی برای امنیت شغلی اصحاب رسانه از سوی دیگر باعث گردیده تا  خبرنگاران نتوانند به  وظیفه و رسالت خبری خود ایفاء نقش نمایند.

جناب آقای وزیر  توقع  جامعه نخبگانی از خبرنگاران آن است که پیام رسان امید و نشاط و چشمان تیزبین آسیب های فرهنگی، اجتماعی و حلقه اتصال بین واقعیت های موجود تا وضعیت مطلوب جامعه انقلابی باشند!  اما جامعه ای که نگران وضعیت خود هست آیا می تواند اثر گذار باشد؟

آقای وزیر! خبرنگاران و جامعه خبری بدلیل اعتقادات دینی و مذهبی و تعهد کاری در برابر شهداء هیچگونه کوتاهی در خبر رسانی نداشته و ندارند و به وظیفه پیام رسانی خودعمل کنن. با گذشت چهار دهه از انقلاب مسئولان اجرایی و تقنینی چه اقدامی را در راستای ثبات شغلی این قشر زحمتکش  انجام داده ا ند؟

جناب آقای وزیر! جامعه رسانه ای تقاضای  ساماندهی و سازماندهی قانونی در جهت  امنیت شغلی بمعنای اتم و اکمل را  دارد.

برادر محترم آقای وزیر! در خواست روشن ما از حضرتعالی آن است که: اولا  ورود و خروج به کار جامعه خبری دارای نظام نامه علمی باشد.

ثانیا حمایت از خبرنگاران به مفهوم واقعی، در بخش بیمه ، مسکن ، و قرار گرفتن شغل آنان در بخش قانون کار باشد.

ثالثا از توزیع مجوزها نقل ونباتی جلوگیری شود 12449 نشریه در کشور ۳۳۴ روز نامه با تقاضاها چند هزار تایی دیگر در نوبت صدور مجوز، آیا یک نقص وخلاء قانونی در صدور مجوزها  نیست.

 رابعا بسته های حمایتی در بخش کاغذ ویارانه ها به دلایل مختلف نتوانسته مشکل اساسی رسانه های مکتوب را حل کند . پیشنهاد واضح بنده بجای پرداخت یارانه در سطح استان ها ؛ با تشکیل تعاونی نشریات وتخصیص یارانه و اعطای وام، اقدام به چاپخانه نموده تا بخشی از دغدغه نشریات مکتوب حل شده وپس از گذشت چند سال یارانه ها قطع؛ وبودجه آن صرف مسائل فرهنگی کلان کشور گردد.

 خامسا؛حیات نباتی برای اهالی رسانه در استان  گلستان سالهاست که باعث عدم استقلال فکری ،سیاسی، اجتماعی را فراهم آورده است . همین امر باعث گردیده تا روحیه مطالبه گری افول ویا به  دست فراموشی سپرده شود ومدیران رسانه ها بدلیل ضعف اقتصادی و درآمد پایین، اغلب امکان بیمه کردن خبرنگاران خود را ندارند، لذاراهکار قانونی برای بیمه خبرنگاران اندیشیده شود.

آقای وزیر آخرین عرض بنده آن است که عمر مسئولیت ها کوتاه است واز طرفی کشور، حداقل به سه هزار خبرنگار تراز انقلاب اسلامی دارد  تربیت نیروی انسانی خبرنگار در دوران مسئولیت حضرتعالی می تواند جزء باقیات وصالحات کارنامه شما باشد ودرپایان آرزوی توفیق روز افزون برای جنابعالی واهالی رسانه را آرزومندم.

انتهای پیام/


نظرات