08 اردیبهشت 1403 | ١٨ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 203564

11 خرداد 1402 10:08

بازدید: 447

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یادداشت:

خرداد ماه در تاریخ انقلاب اسلامی رویدادهای پر فراز ونشیبی را به خود دید، بگونه ای که ملت را با امتحانات سختی روبرو ساخت.

به گزارش سرویس سیاسی رادکانا: علی منصوری در یاداشتی با عنوان « ۱۵خرداد ۱۳۴۲ زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی» نوشت: قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲  اگرچه در ظاهر توسط رژیم پهلوی سرکوب شد، امّا مردم در یک پیچ تاریخی حساسی قرار گرفتند که نیازمند به استقامت، صبر و برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای بود تا بتوانند بهترین راهکار پیامد محور را داشته باشند. 

اشتباه استراتژیک رژیم پهلوی در بازداشت و زندانی و حصر و تبعید حضرت امام خمینی (ره) به دستور شاه بود. بازداشت‌های پی در پی یاران امام توسط ساواک و سانسور شدید رسانه از یک سوی و روشنگری روحانیت مبارز شیعه در کنار دانشجویان؛ با هدایت‌های هوشمندانه و بی‌نظیر امام خمینی (ره) از سوی دیگر  توانست کشور را مرحله به مرحله با برنامه‌ای منظم به سرمنزل مقصود خود که همانا سرنگونی نظام شاهنشاهی و برقراری حاکمیت اسلامی در کشور بود به پیش ببرد.

اگرچه به زعم رژیم پهلوی؛ شکنجه و زندانی کردن نیروهای انقلابی توانسته بود بخشی از حرکت‌های انقلابی را مهار کند اما قیام مردمی و اتحاد و انسجام روحی ملت، زمینه شتابنده‌ای را برای اهداف نهضت  فراهم ساخت.

اما آنچه امروز بعنوان آسیب‌های جدی مطرح است  عدم شناخت، از حوادث پیدا و پنهان قبل و بعد واقعه ۱۵ خرداد است. عدم آگاهی از  چرایی اتفاقات و حوادث و پیامدهای مثبت و یا منفی آنان است.موضوعاتی مانند اصلاحات اراضی پهلوی «انقلاب سفیدشاه»، تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در مهر ۱۳۴۱، قتل عام مردم قم و طلاب فیضیه، تصویب کاپیتولاسیون و نقش اثرگذار مرجعیت در پیروزی نهضت انقلابی  است که باعث شده تا دشمنان انقلاب درصدد قلب واقعیت‌های آن برخواسته تا جلاد را بجای شهید معرفی کنند.

واکاوی وقایع  ۱۵ خرداد از دو منظر دارای اهمیت است از نگاه دستگاه حاکمه، که در تلاش بود تا با هر ترفندی قیام مردمی را کم اهمیت جلوه داده و آن را خاموش کند! و دوم از  منظر ماهیت فرهنگی ِقیام پانزده خرداد که نقطه عطف جوشش مبارزه با نظام سلطه واستبداد و نقطه اتصال  جهاد فی سبیل الله در میدان مبارزاتی با طاغوت گردید.

سخنرانی‌های حماسی و اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های حضرت امام رحمه ا...علیه  و الگو قرار گرفتن مبارزات از قیام امام حسین (ع) ماهیت قیام؛ رنگ حسینی به خودگرفت، در حقیقت فرهنگ عاشورایی زیرساخت نهضت اسلامی گردید. و نکته دیگر، بصیرت و زمان‌شناسی مردم ایران در طول تاریخ نهضت؛ عامل دیگری برای خنثی‌سازی دسیسه‌های شاه و اسرائیل و امریکا بر علیه هویت اسلامی ایران بود که عامل مبقیه نیز در روند تثبیت انقلاب اسلامی است.

لذا شناخت آسیب‌ها و تهدیدهای فرهنگی قیام‌های ملت می‌تواند راهبردی برای سلامت مسیر تاریخی انقلاب اسلامی در دفاع از ارزش‌های و آرمان‌های شهداء انقلاب اسلامی باشد.

هوشیاری در مقابله با شکل‌گیری آسیب‌ها و تهدیدها اولین گام مؤثر در انتقال مفاهیم انقلاب و ترویج و نهادینه ساختن ارزش‌ها در جامعه است.

شناخت علمی از آسیب‌ها کمک زیادی در برنامه‌ریزی و تدوین چشم‌انداز آینده نظام اسلامی دارد. امام خمینی(ره) درباره‌ی اهمیت شناسایی آسیب‌ها می‌فرماید: «يك كشوري وقتي آسيب مي بيند كه ملتش بي تفاوت باشند.»

دومین راهبرد برای سلامت انقلاب اسلامی نهادینه ساختن مبانی فکری و معرفتی انقلاب است. در این زمینه امام خمینی (ره) پایه‌گذار نهضت و مروج ارزش‌های دینی، نهادینه شدن فرهنگ انقلاب را در تقویت معارف دینی می‌داند و خطاب به روحانیون می‌فرماید: «اگر مردم را تربیت کنید به یک تربیتی سالم دعوت کنید به اینکه با خدا آشنا بشوند، با معارف اسلامی آشنا بشوند، با قرآن آشنا بشوند، اگر اینطور شد کشور شما سالم می‌ماند.

سومین راهکار، ارائه الگو های درست برای جامعه و احیاء سیره عملی  پیامبر گرامی اسلام و ائمه هدی (ع) و پیاده شدن بایدها و نبایدهای گفتمان امامین انقلاب اسلامی است.

چهارمین راهبرد ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی، خودباوری نسبت به داشته‌های خود و اعتماد به توانمندی فرزندان ایران اسلامی است.

پنجمین راه حل تحقق فرهنگ احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

حضرت علی(ع) در مقایسه‌ای میان امر به معروف و نهی از منکر با سایر فرایض دینی این عمل را شایسته‌ترین کار نیک و محبوب نزد خداوند می‌داند و می‌فرماید: «و تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای(آب دهان) بر دریای مواج و پهناور است.

ششمین راهکار تبیین جایگاه ولایت‌ و تاثیرات عملی حضور ولایت فقیه در عرصه سیاسی، اجتماعی جامعه است. در پایان به اعتقاد نگارنده  مهمترین دستاورد ۱۵خرداد ۱۳۴۲ شناخت تاثیر گذاری دین درعرصه زندگی فردی و اجتماعی  و رسیدن به استقلال و آزادی در لوای اسلام حقیقی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/


نظرات