14 اردیبهشت 1403 | ٢٤ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 206259

01 اردیبهشت 1403 14:27

بازدید: 65

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال هم در تولید گندم نان خودکفا می‌شویم گفت که برنامه افزایش کیفیت نان کلید خورده و حداقل ۱۳ درصد به سبوس نان اضافه می‌شود.

به گزارش رادکانا، مجتبی خیام نکویی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می شود که تولید گندم کشور همانند سال گذشته ۶ میلیون تن افزایش نسبت به دو سال پیش داشته باشد که در اینصورت در تامین گندم نان دوباره خودکفا خواهیم شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد که حتی ظرفیت صادرات و تامین نیاز کشورهای منطقه را داریم که می توان از مسیر تحقیقات به این مهم برسیم.

وی افزود که بخش های تحقیقاتی سازمان با در اختیار داشتن ۱۸ هزار نمونه ژن غنی ترین بانک‌ژن جهان، ظرفیت افزایش تولید را در گذشته و در آینده دارد.

وی تاکید کرد که در سال ۱۳۵۷ میانگین عملکرد گندم ۱۷۰۰ کیلوگرم در هکتار بود و اکنون به ۴.۳ تن در هکتار رسیده است و ظرفین افزایش یک تن در هکتار هم دارد که در اینصورت صادر کننده گندم می شویم.

رئیس سازمان تحقیقات،اموزش و ترویج کشاورزی درباره کیفیت گندم هم گفت که سالم ترین محصول را در دنیا داریم که انواع مواد معدنی را به میزان کافی دارد.

وی افزود: برنامه خودکفایی حداقل ۹۰ درصد در برنامه هفتم ترسیم شده و ما در پایان دولت سیزدهم در گندم به این میزان خودکفایی در گندم می رسیم‌.

به گفته این مسوول ۳۰ درصد ضایعات نان مشکل اصلی است که باید اصلاح شود‌ و شرکت های دانش بنیان در این زمینه کمک می کنند‌.خیام نکویی تاکید کرد که برای افزایش کیفیت نان ماموریت ویژه به بخش تحقیقات دادیم و طر های پایلوت هم اجرا می شود که حاکی از افزایش قابل توجه در کیفیت نان است.

وی گفت که برنامه ما این است که ۱۳درصد نان دارای سبوس باشد که متاسفانه الان سهم ناچیزی داریم.

 
نکویی با بیان اهمیت معرفی ارقام در تولید کمی و‌کیفی نان تصریح کرد که ارقام پر تولید، مقاوم به خشکی و بیماری و نیز پروتیین بالا بیشتر از گذشته در دستور کار سازمان قرار دارد البته در کنا اینها به زراعی و تغذیه مناسب با کود هم اهمیت دارد و بذور حتما باید گواهی شده باشد.


رئیس سازمان تحقیقات،اموزش و ترویج کشاورزی باید ضایعات در ماشین آلات کشاورزی را به حداقل برسانیم که این کار را شروع کردیم.
وی تاکید کرد که نقش سازمان تحقیقات در بخش کشاورزی سالانه مانع از خروج ۲,۵ میلیارد دلار ارز از کشور می شود و اکنون ۹۸,۵ درصد در تامین بذر خودکفا هستیم.وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است و ضریب خودکفایی غذا در کشور ۸۰ درصد است گفت که سالانه تا ۱۶ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی از کشور خارج می شود.

نکویی گفت که سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۱ درصد است.

خیام نکویی در پاسخ به سوال خبرنگار که چرا برنامه کاهش ضریب وابستگی در روغن و نهاده دامی توفیقی نداشته است؟ تصریح کرد که تولیدات کالاهای اساسی باید اقتصادی شود، تولید داخل با محصولات وارداتی قابل رقابت باسد، با الگوی کشت تولیدات از سبزی و صیفی به سمت تولید محصولات اساسی سوق یابد و نیز برای اجرای همه این طرح‌ها تسهیلات ویژه به کشاورز داده شود و از بخش کشاورزی حمایت شود‌.وی در نهایت پیشنهاد کرد که ضرورت دارد ۱۵ درصد از ۱۶ میلیارد دلاری که سالانه برای واردات اختصاص می یابد برای‌تقویت بنیه بخش کشاورزی اختصاص یابد‌.

انتهای پیام/ک


نظرات